Wist jij dat onze generatie de meest gefotografeerde en fotograferende generatie is? Een fancy ontbijtje, je laatste aankoop, die te coole reisbestemming, dat leuke koffietentje waar je altijd een cappuccino to go haalt en zelfs de foto die je laatst maakte van die graffiti op een oud grachtenpandje. Alles wordt gefotografeerd en net zo snel op social media geplaatst. Maar wist je ook dat er op elke foto die word gemaakt auteursrecht en portretrecht rust? Of dit nou is gedaan door een professioneel fotograaf met een DSLR of een vriendin met haar smartphone. En dat je niet zomaar elke foto MAG delen? Zelfs niet als je social media account is afgeschermd!

De laatste jaren word er strenger gekeken naar auteursrecht. Je hoort wel eens verhalen waarbij iemand duizenden euro’s schadevergoeding moet betalen voor het gebruiken van een plaatje van internet. Want hey, als het daar gewoon te vinden is kun je het toch makkelijk even gebruiken bij je laatste post op social media? Fout!

Hoe deel je de foto’s dan wel goed op social media?

Jij hebt de foto niet gemaakt en bent daarom niet de auteursrecht hebber van de foto. Dit houdt in dat je deze foto niet zomaar mag delen. Dit geldt ook voor foto’s die je niet zelf heb gemaakt maar waar jij zelf wel op staat. Wanneer je een fotograaf inhuurt voor het maken van foto’s ben jij niet automatisch de auteursrechthebbende van deze fotobestanden en mogen deze beelden niet zonder toestemming online gedeeld worden. Dit betekent dat de fotograaf jou kan aanspreken op zijn of haar auteursrecht en hiervoor een vergoeding gevraagd mag worden.

  • Vraag toestemming om de foto(‘s) te gebruiken.

Heb je überhaupt de fotograaf al gevraagd of je de foto gebruiken mag en welke voorwaarden er voor het gebruik gelden? Misschien is dit terug te vinden in jullie mail afspraken, de algemene voorwaarden of hebben jullie dit mondeling tijdens de fotosessie afgesproken. Vraag voor de zekerheid gewoon nog een keer hoe de fotograaf denkt over foto’s delen op social media.

  • Naamsvermelding, niet altijd verplicht maar zeker wel zo netjes.

Niet iedere fotograaf verplicht je om een naamsvermelding te doen bij het gebruiken van de foto maar het is wel zo netjes dit altijd te doen. De fotograaf heeft tenslotte hard aan de foto gewerkt. Door hem of haar te noemen kunnen je vrienden en familie erachter komen wie deze foto’s heeft gemaakt en wie weet mag de fotograaf dan ook voor hen aan de slag.

  • Maak duidelijke afspraken over het gebruik en de eventuele bijbehorende vergoeding.

Het is belangrijk dat je samen met de fotograaf duidelijke afspraken maakt over het gebruiken van de foto. Sommige fotografen geven bij het leveren van de foto een licentie verklaring waarin beschreven staat waarvoor, wanneer, hoeveel en hoe de foto’s gedeeld mogen worden. Een schriftelijke overeenkomst in jullie e-mails naar elkaar voldoet ook al. Nog belangrijker is dat jij je deze afspraken ook echt gaat nakomen. Dus gebruik die leuke portretfoto die je in eerste instantie alleen als profielfoto van je privé facebook account zou gaan gebruiken niet ineens bij het aanmaken van een blog of website.

  • Bewerk of verknip een foto niet.

Bij het maken van een foto zal de fotograaf goed nadenken over het beeld, de sfeer, de compositie en het kleurgebruik. Je ontvangt de foto na een fotoshoot zoals de fotograaf deze bedoeld heeft of in zijn of haar eigen stijl. Niets is zo ergerlijk dan een foto, gemaakt door jou, terug te zien met een extreem filter of op die op een verkeerde manier bijgesneden is. Hiermee toon jij als gebruiker dat de foto niet goed genoeg is en eigenlijk kun je jezelf dan beter afvragen of je de foto’s wel door de juiste fotograaf heb laten maken.

Ik hoop natuurlijk dat deze tips je aan het denken zetten en je de juiste keuze maakt de eerst volgende keer wanneer je een foto op social media wilt gaan delen. Als je je foto goed deelt kan het je al snel duizenden euro’s aan schadevergoeding schelen of op z’n minst een blije fotograaf!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: