Fotograaf zijn is veel meer dan alleen wat foto’s maken. Je runt een bedrijf en voor velen (waaronder ikzelf) is het een full time baan. Je hebt je investeringen, kosten en wilt jezelf ook een normaal loon kunnen geven voor de uren die je in het bedrijf stopt. Door het doen van je administratie, marketing, bijhouden van je website of social media profielen, updaten van het blog, zichtbaar worden voor nieuwe klanten, het reizen naar afspraken en alle andere dingen die moeten gebeuren om je bedrijf te runnen krijg je niet betaald. Je investeert veel tijd (en misschien wel geld) in je bedrijf, maar om een bedrijf te runnen moet er ook geld worden verdient. Dit doe je doormiddel van je diensten en producten.

Maar ik wil maar 1 foto….

Het maken van een foto is net zoveel werk als het uitvoeren van een complete opdracht. De fotograaf moet toch: tijd vrij maken om te fotograferen, apparatuur hebben om de foto te maken, reizen naar de locatie, fotograferen op de locatie, terugreizen van de locatie, factureren/administratie doen, belasting afdragen, de foto’s inladen, foto’s selecteren, bewerken en afleveren aan de klant.

Aan het aanmaken van een online galerij (ik gebruik Pixieset) zitten kosten verbonden. Aan het maken en verzenden van de factuur (ik gebruik factuursturen) zitten kosten verbonden. Aan het ontvangen van een transactie zitten kosten verbonden (elke banktransactie kost geld op een zakelijke rekening). Een website hebben kost geld. Het hebben van een bedrijf kost nou eenmaal geld.

Maar waarom vraag de ene fotograaf dan € 50,- en een andere weer € 250,- voor een fotoshoot?

Een goedkoper (concurrerend) aanbod kan de indruk opwekken dat fotograferen niet zo moeilijk is en er geen kosten aan zitten en begrijp je niet waarom de prijzen zo verschillend zijn. Vaak worden deze opties aangeboden door beginnende en/of hobby fotografen die naast hun vaste baan fotoshoots doen. Ze hebben al een vast inkomen en hebben geen (K.V.K. geregistreerd) bedrijf gestart voor hun fotografie. Het is voor hun niet noodzakelijk om een inkomen te genereren van hun fotografie diensten en betalen geen BTW en inkomstenbelasting over de verdiensten die ze maken met hun fotografie.

Hoe berekend een fotograaf zijn prijs voor de fotoshoot?

Als je een eigen bedrijf hebt en fotoshoots moet doen om een loon te kunnen genereren dan is het natuurlijk fantastisch als je 50 tot 100 fotoshoots per jaar kan doen tegen een tarief van minimaal € 200,- of misschien wel 12 tot 24 bruiloften verkopen voor een totaalprijs vanaf 1600,-. Dan ontvang je tussen de € 20.000 en € 38.000 per jaar… dat is toch een mooi loon?

De bedragen zijn een ruime berekening en dat is wat je bruto ontvangt. Van het bedrag worden alle bedrijfsinvesteringen en kosten betaald maar ook de BTW en inkomstenbelasting gaat hier dan nog vanaf. Als je kosten niet te hoog zijn zou je jezelf een loon kunnen uitkeren van € 1800,-

Helaas is dit een idealistische berekening en voor veel fotografen niet haalbaar. Omdat veel mensen toch liever voor een goedkopere optie gaan en kiezen voor om € 50,- voor een fotoshoot te betalen is het voor de professioneel fotografen bijna niet mogelijk om 50 tot 100 fotoshoot per jaar te kunnen doen.

Daarnaast kan het ook nog gebeuren dat er voor een bepaalde fotolocatie of bedrijfsruimte kosten zitten verbonden. Wat ik ook niet wist is dat je voor veel openbare locaties een vergunning aan moet vragen en het tarief voor een vergunning start bij €50,-.

Wat zou een fotograaf voor een fotoshoot moeten vragen?

Om te kunnen bepalen wat een fotoshoot moet gaan kosten bestaat er een rekensommetje.

Uitgaven(kosten) + het gewenste loon = totaal

Totaal : aantal fotoshoots = prijs per fotoshoot.

Dus als je een professioneel fotograaf wilt boeken, waarde hecht aan fotografie en wilt dat het goed gedaan word door een beroepsprofessional staat daar een bepaalt tarief tegenover. Dit is de reden waarom een fotoshoot kost wat het kost en het tarief voor een fotoshoot zo verschilt.

Doe mee met de conversatie

2 reacties

  1. Beste Chantal, zelfstandige (vak)fotografen hebben het niet makkelijk en ik begrijp de context van je verhaal heel goed. Je hebt een mooie website en uit alles blijkt dat je je goed hebt voorbereid. Heb je tips nodig hoe je aan meer klanten komt of zit je met andere ondernemers vragen: je kunt altijd bellen, mailen, chatten, etc. We helpen je graag. Succes! Hartelijke groet, Maureen Lashley, ondernemersadviseur, namens de Kamer van Koophandel.

    1. Hoi Maureen,

      Bedankt voor vriendelijke reactie. Het is altijd goed om te blijven leren en als ondernemer komt we altijd veel op je af. Dus ik ga graag op je aanbod in en zal spoedig contact met je opnemen om over het onderwerp te kunnen sparren.

      Groetjes Chantal

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: